The following two tabs change content below.
Vuslat Yavuz

Vuslat Yavuz

1997 yılında İstanbulda doğmuştur. 2019'da İstanbul Bezmialem Vakıf Üniversitesi Odyoloji Bölümünü tamamlamıştır. Ankara'da Dışkapı Yıldırım Beyazıt Eğitim ve Araştırma Hastanesinde ve Bezmialem Vakıf Üniversite Hastanesinde klinik deneyim edinmiştir. Ocak 2020'den beri Duymer bünyesinde Marmara Bölgesi Odyoloji Temsilcisi olarak çalışmaktadır.
Vuslat Yavuz

Son Gönderiler Vuslat Yavuz (Tümünü Gör)

BİLİŞSEL YETENEKLER VE İŞİTME CİHAZI KULLANIMI

  İşitme kaybı ve bilişsel yetenek arasındaki ilişki, psikoloji, gerontoloji, epidemiyoloji ve odyoloji  gibi çok sayıda disiplinde araştırmanın odağı olmuştur. Bugün, farklı bilişsel yetenekleri olan hastaların işitme cihazı kullanımınından da farklı sonuçlar elde edeceğini biliyoruz. Örnek olarak, bilişsel yeteneği azalmış yaşlı yetişkinler, işitme cihazına alışma sürecinde kaynaklanan ses kalitesindeki bozulmalara karşı daha hassastır (Arehart ve ark., 2013). Aynı hastaların, sesin sıkıştırılmasındaki algılamaları daha zayıf olduğu için de rahatsız edici durumları bazen hızlı tolere edip avantaj haline de getirebilmektedir.  (Souza ve Sirow, 2014). Her iki durumda da, amplifikasyon sırasında konuşma sinyalini bozmaya daha az eğilimli bir işitme cihazı kullanmak, bilişsel bozuklukları gidermek için çok yararlıdır.

  Bilişsel yeteneklerle etkileşime giren tek sinyal işlemleme teknolojisi işitme cihazlarındaki genlik sıkıştırması değildir. Yönlü mikrofonlar ve dijital gürültü azaltma gibi özellikler, hastaların zor dinleme koşullarında bile yapmaları gereken işi daha iyi yapabilmelerini sağlar.  

 

 Dinleme durumunda gereken  bilişsel yeteneklerin işitme cihazı deneyimi ile nasıl değiştiğini hastalarımıza nasıl açıklayalım?

  İsveç’teki Linköping Üniversitesi fakültesi yakın zamanda, bilişsel yeteneklerin işitme cihazı takılması sırasında ve sonraki altı ay içinde aşamalı olarak işitme cihazı sonuçlarıyla karşılaştırıldığı bir çalışma yapmış. Altı aylık işitme cihazı kullanımından sonra hastaların konuşmayı tanımaları ciddi oranda iyileşme göstermiş.Başka bir deyişle, işitme cihazı takılması sırasında, bilişsel yetenek konuşma tanıma ile daha güçlü bir ilişki sürdürmüş. Bu gözlemler bize şu sonucu gösterir. Hastalarımızın bilişsel yetenekleri arttırmak için öncelikli olarak konuşma frekanslarındaki bozulmaları en aza indirmeye çalışacağız. Böylece konuşma frekanslarında en iyi verimi elde eden hastalar iletişim kurma becerilerini geliştirerek bilişsel yeteneklerini de arttırmış olacaklar. Bu durum kelimeleri daha güzel kullanmalarını, daha sağlıklı iletişim kurmalarını, daha doğru bir şekilde duymaya başladıkları kelimeleri daha efektif kullanmalarını sağlayacak. Uzun vadede hastaların kelimeleri doğru duymayarak unutmalarına bağlı yaşadıkları iletişim güçlüklerini önlemiş, erken demans riskini de aza indirmiş olacağız.

Starkey İşitme Teknolojileri bize bu konuda nasıl bir artı sağlıyor?

  Thrive platformunda  fiziksel sağlığı ve beyin sağlığını değerlendiren bir teknoloji kullanılıyor. Gün içinde, hastanın kullandığı işitme cihazı, fiziksel olarak 100, bilişsel olarak 100 olmak üzere bir derecelendirme kullanarak hastanın 200 puan üzerinden bir skor elde etmesini sağlıyor. Hastanın gün içindeki fiziksel aktivitesini ve bilişsel düzeydeki aktivitesini arttırması hastanın aktivite skorunu arttırıyor. Hastalarımızın cihaz kullanımına bağlı olarak daha fazla iletişim kurmaya çalışması, konuşma frekanslarını daha verimli duyması, sözcük haznesini arttırarak cümleler kurmaya başlaması, sosyal etkileşimlerini arttırmaları beyin sağlığı skorunu yükseltiyor. Bu sayede hastamızın bilişsel yeteneklerinde ne kadar ilerlediğini farkına varmaya başlıyoruz.